آیا برای فرزند شما نگهداری  مطلبی همزمان با انجام کار دیگر مشکل است؟ مثلا: اگر او در حال کمک کردن به شما در درست کردن سبزی قورمه  است  و همزمان تلفن زنگ می زند و او می رود و پاسخ می دهد، آیا او فراموش می کند که برگردد و  سبزی را به هم بزند؟ اگر اغلب موارد با این چنین کارهایی مشکل دارد، ممکن است مشکل حافظه فعال داشته باشد.

rasesh

حافظه فعال مرجع نگهداری اطلاعاتی است که در حافظه کوتاه مدت ذخیره می شوند. (در گذشته اصطلاح حافظه فعال با اصطلاح حافظه کوتاه مدت به جای همدیگر بکار برده میشدند). حافظه فعال مهارتی است که همه کودکان باید آن را یاد بگیرند. برای انجام تکالیفی مانند پیگیری از دستورالعمل های چند مرحله ای و یا حل ذهنی مسائل ریاضی مورد نیاز است.

شما می توانید  با عمل به توصیه های زیر به فرزندتان کمک کنید عملکردهای حافظه فعال خود را برای انجام تکالیف و کارهای روزمره اش بهبود بخشد.

۱.بر روی مهارت تجسم و تصور  او کار کنید.

فرزندتان را تشویق کنید تا از هر آنچه که می خواند و می شنود، تصویری ذهنی بسازد. برای مثال اگر شما به او گفته اید که میز غذا را برای ۵ نفر مهمان بچیند، از او بخواهید که برای این کار اول تصویری ذهنی بسازد و سپس آن را نقاشی کند. به مرور که در تجسم و تصور بهتر شد، می تواند به جای کشیدن نقاشی، تصویر ذهنی را برای شما شرح دهد.

۲.از فرزندتان بخواهید تا برای شما درس بدهد.

توانایی توضیح چگونگی انجام چیزی به درک حسی مطلب کمک میکند  و  ذهن را از آن مطلب پر می کند. اگر فرزند شما در حال یادگیری مهارتی است، مانند چگونه دریبل کردن در فوتبال، از او بخواهید تا آن را برای شما توضیح دهد. معلمان نیز در کلاس در گروههای دو نفره همچین کاری را می کنند. این روش به آنها کمک می کند تا همان لحظه شروع کنند با مطالب و اطلاعات ور بروند و  کار کنند .

۳.بازی هایی را به او توصیه کنید که حافظه دیداری را بکار گیرد.

بازی های جور کردنی بسیاری برای کمک به فرزند شما وجود دارد تا بر روی حافظه دیداری کار کند. همچنین شما می توانید یک صفحه روزنامه یا مجله در اختیارش بگذارید  و از او بخواهید به دور مواردی مانند «از» یا «که» یا «آنها» و … را در عرض یک دقیقه دایره بکشد. همچنین شما می توانید خواندن پلاک های خانه ها را به بازی تبدیل کنید. به این ترتیب که اول  نام کوچه ها و بعد شماره پلاک را بخواند.  همچنین می تواند برعکس بخواند به این ترتیب اول شماره پلاک را بگوید و بعد نام کوچه را و یا شماره های پلاک را برعکس بخواند.

۴.بازی با کارت ها

بازی های کارتی ساده ای مانند کارت های دید آموز، کارت بازی دومینوی جمع، فلش کارت های ضرب، بازی ضرب من …دارم. چه کسی … دارد؟ و بازی های کارتی دیگری می تواند حافظه فعال را به دو روش بهبود بخشد. فرزند شما باید قوانین بازی را در ذهنش نگهدارد. همچنین باید بخاطر بسپارد که کدام کارت ها را دارد و کدام کارت ها را شخص دیگر بازی کرده است.

۵.خواندن فعال را تشویق کنید.

زیر مطالب خط کشیدن، با رنگ مشخص کردن و یادداشت گذاشتن بر مطالب بسیار شناخته شده هستند و به کودکان کمک می کنند تا مطالب و اطلاعات را به مدت طولانی در ذهن نگهدارند و بتوانند به سوالاتی که از آن مطالب میشود را جواب بدهند. گفتگو درباره آن مطلب و پرسیدن سوال از آن نیز به حفظ بهتر مطالب کمک می کند. این راهبردهای خواندن فعال به طور قابل ملاحظه ای به بهبود حافظه کمک می کنند.

۶. مطالب و اطلاعات را به تکه های کوچکتر تقسیم کنید.

آیا هرگز تعجب نکرده اید که چرا شماره تلفن ها ، کد ملی و یا کد پستی را با خط فاصله می نویسند؟ زیرا حفظ کردن و بخاطر سپردن گروههای کوچکتر اعداد از یک رشته اعداد طولانی آسان تر است. هر زمان خواستید به فرزندتان دستورالعمل های چند مرحله ای طولانی بدهید، این فرمول خط فاصله بین اعداد را به یاد داشته باشید. آنها را بنویسید و یا در هر موقع یک تکه مطلب یا اعداد را به آنها ارائه کنید. همچنین شما می توانید از سازمان دهنده های ترسیمی کمک بگیرید و تکالیف را به تکه ها کوچکتر تقسیم کنید.

۷.روش چند حسی را بکار ببرید.

پردازش و یادگیری مطالب و اطلاعات از چند روش مختلف به حافظه فعال و بلند مدت کودکان کمک می کند . نوشتن تکالیف به طور زیاد به کودک کمک می کند تا آنها را ببیند. گفتن زیاد مطالب به کودک کمک می کند تا آنها را بشنود. انداختن توپ و همزمان بحث درباره تکالیفی که کودک باید تکمیل کند. بکارگیری راهبردهای چند حسی می تواند به کودک کمک کند تا مطالب را به مدت زیادی در ذهن نگهدارد.

۸.ارتباط برقرار کردن بین مطالب.

به فرزندتان کمک کنید تا بین جزئیاتی که قرار است حفظ کند ارتباط برقرار کند. ترغیب اشتیاق و علاقه کودک با علائم اختصاری خنده دار مانند  (قنز سانب). این علامت اختصاری به کودک کمک می کند تا ترتیب رنگ ها را در رنگین کمان یاد بگیرد. پیدا کردن روش هایی برای برقرار کردن ارتباط بین مطالب کمک می کند تا حفظ مطالب و بازیابی آن از حافظه بلند مدت آسان تر شود. ارتباط برقرار کردن بین مطالب همچنین کمک می کند تا ما بتوانیم اطلاعات را در حافظه فعال نگهداریم و اطلاعات جدید را با اطلاعات قدیمی ترکیب و مقایسه کنیم.

اگر مشکلات حافظه فعال کودک شما خیلی حاد می باشد و فراموشی های مکرر دارد، بهتر است برای ارزیابی امکان مشکلات توجه و تمرکز از متخصصان کمک بگیرید