چرا حافظه‌مان را از دست می‌دهیم و دچار فراموشی می‌شویم؟

استرس و فشار روانی و روحی

اضطراب و استرس می‌تواند انسان را دچار فراموشی و آلزایمیر کند. افرادی که کارهای پراسترس انجام می‌دهند و برای هر کاری فکر و دغدغه بیش از حد دارند و زندگی را به خود سخت می‌گیرند، بیشتر دچار فراموشی می‌شوند. مشکلات روحی از طریق دارو و مشاوره درمان می‌شوند.

 

خواب عمیق و متوقف شدن تنفس چندین بار در طول خواب

این مطلب را حتما بخوانید :  روش صحیح درس خواندن چیست؟

در این مورد، انتقال اکسیژن به مغز فرد در طول خواب چندین بار متوقف می‌شود و این امر حافظه را تضعیف می‌کند و عقل زایل می‌شود. فرد با متوقف شدن تنفس از خواب بیدار می‌شود. به این اتفاق، بیماری آینه خواب می‌گویند. اگر در حین کارهای روزانه سریع خسته می‌شوید، سردرد دارید و بلند در حین خواب خروپف می‌کنید، بدانید شما آینه خواب دارید.

از دست دادن حافظه به دلیل مصرف برخی از داروها

چند نوع دارو وجود دارد که روی حافظه تأثیرگذار است و ممکن است باعث فراموشی و از دست دادن حافظه شوند، آن‌ها عبارتند از:

-قرص خواب آور

-آنتی هیستامین و داروهایی که از حساسیت ممانعت به عمل می آورند

-داروهای ضد استرس

-داروهای دیابت

-داروهای کاهش کلسترول

-دارو ضد غم و افسردگی

-یک سری از دارو‌های مسکن

مسدود شدن رگ‌های خونی در اثر سکته

اگر دچار سکته شوید، رگ‌های مغزی شما بسته می‌شوند. این سکته باعث می‌شود عملکرد مغز به‌تدریج دچار تغییرات از خفیف تا شدید شود. به این اتفاق، آسیب رگی مغز می‌گویند. افرادی بیشتر در معرض سکته هستند که حافظه خود را از دست داده‌اند. از نشانه های سکته، از دست دادن حافظه است.

کمبود مواد مغذی در بدن

ویتامین B12 از جمله موادی است که به اعصاب انسان و قدرت حافظه کمک می‌کند. این ماده مغذی در فراورده‌های لبنی، گوشتی، ماهی‌ها و مواد غذایی که با B12 غنی شده اند، وجود دارد.

افسردگی

انسان مبتلا به افسردگی، خاطرات خود را از دست می‌دهد. اگر انسان افسرده خلق‌وخوی خود را بهتر کند، امکان این وجود دارد که خاطرات خود را دوباره به دست بیاورد. مصرف هم زمان چند دارو و کمبود خواب از دلایل دیگر فراموشی هستند.

میکروب

افرادی که دچار ویروس‌هایی نظیر تبخال می‌شوند، بیشتر در معرض از دست دادن حافظه هستند. تبخال ویروسی است که واکسن خاصی ندارد. اگر به صورت منظم ورزش کنید، از عفونت‌ها دور می‌شوید. واکسن‌هایی که در دوران کودکی به شما زده‌شده است، شما را در مقابل سایر عفونت‌ها حفظ می‌کند.

چه کار کنیم که ذهنمان تقویت شود؟

این مطلب را حتما بخوانید :  نکاتی درباره ی روش های تقویت حافظه بلند مدت

به قول معروف مغزتان را آکبند نگذارید، از آن استفاده کنید. بخوانید و بنویسید. گاهی شعری را در ذهنتان حفظ کنید و آن را هرروز چند بار تکرار نمایید. قرآن نیز کتابی است که دارای آیات بسیار است و با خواندن و حفظ کردن آن نه‌تنها پاداش آخروی و دنیوی می‌گیرید، بلکه حافظه خود را نیز تقویت می‌کنید. تغذیه سالم داشته باشید؛ میوه، سبزی، ماهی و آب به مقدار لازم و مورد نیاز بدنتان مصرف کنید. ورزش کنید تا آرام شوید تا استرس‌ها از شما دور شوند. ورزش‌های ذهنی مثل شطرنج، بازی فکری و جورچین می‌تواند ذهن شما را به کارگیرد و حافظه‌تان را تقویت کند.

نتیجه گیری

طبق پژوهشهای انجام شده گنجایش حافظه کوتاه مدت تا ۹ ماده اطلاعاتی برای بزرگسالان می باشد. این آمار برای بعضی افراد به ۵ ماده اطلاعاتی هم می رسد. تنها راه افزایش ظرفیت حافظه کوتاه مدت دسته بندی اطلاعات در آن حافظه می باشد. اطلاعات پس از ورود به حافظه ی حسی به کمک توجه و تمرکز ذهن وارد حافظه ی کوتاه مدت می شوند. پس از ورود اطلاعات به کمک تمرکز حواس به حافظه ی کوتاه مدت این اطلاعات درآنجا حدود۳۰ ثانیه باقی می مانند. بنابراین راه ها ی افزایش تمرکز به تقویت حافظه ی کوتاه مدت کمک می کند. به این ترتیب در روش صحیح مطالعه ابتدا باید توجه و تمرکز روی مطالب را افزایش داد تا اطلاعات وارد حافظه ی کوتاه مدت شوند و سپس با اطلاعات قبلی پیوند دهیم تا وارد حافظه ی بلند مدت شون