وان فن دانشجوی دانشگاه ووهان، دارای سه رکورد حافظه است، و جایزه جهانی قهرمانی حافظه را دو سال متوالی برده است. اما وان به خبرنگار سی آر آی می گوید: هر فردی در پی تمرینات مکرر می تواند حافظه ای فوق العاده داشته باشد.

در سال 2009 وان فن به کلوب حافظه دانشگاه ووهان که در آن مشغول به تحصیل در رشته مدیریت منابع زمین بود، پیوست. " من به طور اتفاقی با گروه حافظه نمونیک دانشگاه آشنا شدم و هنگامی که شنیدم کلوب حافظه در دانشگاه هست، چون حافظه ام در آن زمان خیلی خوب نبود، برای تقویت حافظه ام به این گروه پیوستم."

وان آموزش خود را با یک معلم جهانی شروع کرد، زمان زیادی طول نکشید که متوجه شد در این زمینه بسیار قوی است. "بعد از دو هفته تمرین، بهتر از بعضی افرادی که ماه ها دراین کلاس ها بودند، پیشرفت کردم."

وان فن شروع به مسافرت به همراه معلم خود کرد تا در رقابت های مختلف شرکت کند. "من در بعضی رقابت های حافظه در لندن و چین شرکت کردم. پس از آن قهرمان جهانی شدم، و دراین هنگام بود که مردم مرا کم کم شناختند."

در مسابقات جهانی حافظه در سال 2011، وان فن در 3 رشته از 10 رشته مسابقات رکورد جهانی را شکست. این سه رشته بیشتر در ارتباط با حفظ کردن اعداد بود که در یک ساعت دوهزاروششصدوشصت تا بود. اما او می گوید استعداد خاصی ندارد جز اینکه به جزییات توجه می کند و تمرین زیادی انجام می دهد هر کسی می تواند این تکنیک ها را یاد بگیرد و دست به چنین شاهکارهایی بزند، من فقط مانند یک کودک حافظه طبیعی دارم.

تکنیک او مانند فن قدیمی و باستانی حفظ اعداد است که سال ها و بلکه قرن ها مورد استفاده قرار گرفته است این روش بر اساس توانایی ها و قابلیت های طبیعی مغز و در حفظ شکل و جای ارقام طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرد. " شیوه ای که من استفاده می کنم، از شیوه دیگران متفاوت نیست. من تنها برخی تغییرات را بر اساس نوع اصلی انجام داده ام.

" برای به خاطر سپردن ترتیب کارت های بازی که روشی قدیمی برای تقویت حافظه است، وان فن ابتدا هر کارت را با یک عدد دو رقمی مشخص کرد و سپس هر عدد را به یک تصویر تبدیل کرد، این در حالی است که به خاطر سپردن تصویر برای ذهن

آسان تر است.

بعد از حفظ کارت ها آن ها را زیر یک دقیقه گفت، وان فن توضیح داد که چگونه از این روش استفاده می کند. اول اینکه هر یک از آنها دارای یک عدد از یک تا چهار هستند، پیک

اشاره به بالا دارد پس عدد یک است، دل دو کوشه گرد دارد پس عدد دو است، گشنیز یا خاج سه گوشه دارد، پس عدد سه می شود و الماس یا خشت هم چهار گوشه دارد و عدد چهار می شود.

با توجه به استفاده از این روش، هفت خاج می شود 37 یعنی سه تا برای خاج و هفت برای هفت و به همین شیوه چهار دل می شود 24 با دو دل و چهار برای چهار. یا عدد 37 مانند مرغ است، زیرا در زبان چینی به همین معنا است.

قدم بعدی برای به خاطر سپردن، قرار دادن کارت ها در جاهای مشخص است مغز ما توانایی زیادی در به یاد آوردن مکان ها دارد و کسانی که برای تقویت حافظه تلا ش

می کنند از این روش برای به خاطر سپردن مطالبی با حجم زیاد استفاده می کنند. برای به خاطر سپردن ترتیب اعداد، ما تصویر هر عدد را در جاهای مختلف قرار می دهیم، محل قرا دادن کارت هر جایی می تواند باشد خانه، محل کار، سوپر مارکت ویا هر جایی که برای ما آشناست.

بعد از قهرمان جهان شدن در دو سال متوالی، وان فن می گوید: برای شرکت در رقابت های 2012 برنامه ای ندارد. در عوض بر روی تمرین افراد دیگر تمرکز کرده است. به مدارس سراسر چین سفر می کند و برای آن ها سخنرانی هایی انجام می دهد. او در نظر دارد مرکزی برای آموزش دانش آموزانی که باید برای اطلاعات تست ها آماده شوند و یا تصمیم دارند حافظه خود را تقویت کنند، تاسیس کند.

" اکنون که با نمونیک آشنا شدم زندگی برایم آسان تر است. به یاد آوردن اسامی و جزییات و چیزهایی که در کتاب می خوانم، بسیار مفید است، و دیگر به خودکار هم نیازی ندارم."



وبلاگ کاخ ذهنی mindp.blog.ir