دانشمندان علوم اعصاب شناختی مغز 23 نفر از قهرمانان حافظه جهان را مورد بررسی قرار دادند تا از پشت صحنه‌ی شاهکارهای باور نکردنی حافظه‌ی آن‌ها آگاه شوند. با اطلاعات به دست آمده آن‌ها سعی کردند تا قدرت حافظه انسان‌ها را در عرض 40 روز افزایش دهد.

شما حتی می توانید از این تکنیک ها به صورت آنلاین در مطالعه‌های خود استفاده کنید. این مطالعه در مجله علمی Neuron منتشر شده است.

محققان دانشگاه رادبود در هلند، اسکن های MRI ساختاری مغز افراد با حافظه استثنایی را بررسی کردند. به طور جالب توجهی اسکن ها نشان داد که هیچ تفاوت فیزیکی و اندازه‌ای چشمگیری در مغز آنان وجود ندارد، در عوض آن‌ها متوجه تفاوت های وسیعی در الگو های ارتباطی در مغز این افراد نسبت به سایرین، شدند. به طور خاص 25 نوع ارتباط در مغز این قهرمانان حافظه آشکارا متفاوت از مغز افراد عادی بودند.

تمام این قهرمانان حافظه اشاره کردند که استراتژی‌های آموزشی خاصی برای افزایش حافظه خود داشتند. بعد از آن محققان به این فکر افتادند که آیا هرکسی می‌تواند با این تمرین‌ها و استراتژی‌ها به این قدرت از حافظه برسد؟!

محققان 51 نفر با مهارت‌های حافظه معمولی را جمع آوری کرده و تکنیک loci training را بر روی آنان اجرا کردند. این تکنیک اولین بار توسط وسط یونانیان و رومیان باستان اجرا شده بود به‌طوری که باعث تجسم یک مکان مانند خیابان یا پارک با تمام جزئیات می‌شود.

بعد از انجام این روش به مدت 40 روز و هر روز به مدت 30 دقیقه، دوباره از مغز آن‌ها اسکن های MRI گرفته شد تا بررسی کنند که آیا آن 25 ارتباط تغییری کرده است یا نه. یکی از نتایج قابل توجه این بود که ارتباطات 2 ناحیه از مغز به طور وسیعی افزایش پیدا کرده بود؛قشر پری فرونتال داخلی و قشر پری فرونتال خلفی خارجی سمت راست. این نواحی با یادگیری مرتبط هستند

منبع