بعد از ساخت داستان، به صورت ذهنی آن را برای خود تکرار کرده و دقت می‌کنیم کلمات را یکی یکی به خاطر آوریم. تمرین حفظ کلمات، یکی از مؤثرترین روشهای سرمایه‌گذاری بر روی حافظه است. در این تمرین با 10 کلمه شروع می‌کنیم. آرام آرام پنج کلمه پنج کلمه به آن اضافه می‌کنیم. به کلمات و داستان زیر توجه کنید:

 

 

کتاب، آینه، خودکار، تلقن، پرده، ساعت، دفتر، فرش، انگشتر، میز
«کتابم را برداشتن. تا رفتم جلوی آینه، خودکار بدجور از جیبم افتاد روی تلفن و صدای بوق آزادش را درآورد. تا آمدم قطعش کنم، پایم رفت روی پرده و نصفش را کندم. ساعتم را که دیدم، یادم افتادم دیرم شده؛ باید دفتر دوستم را می‌بردم خانه‌اش. داشتم می‌رفتم که پایم خورد به گوشه فرش و افتادم زمین، حالا انگشترم معلوم نبود کجا افتاده، آخر بار زیر میز پیدایش کردم و رفتم

به خاطرسپاری کلمات بر اساس ساخت داستان رابطه‌مند، باعث تحریک حافظه و افزایش توان کارکرد آن می‌شود. دقت کنید که ساخت داستان و یادآوری آن ذهنی بوده و نوشتن آن لازم نیست.

 

 

- حفظ اعداد

این تمرین دقیقاً با هدف و روشن تمرین حفظ کلمات انجام می‌شود و تنها تفاوتش‌ قوی‌تر بودن آن است. در این تمرین سعی می‌کنیم بین اعداد، رابطه ایجاد کرده و آنها را حفظ نماییم. در این تمرین، ابتدا باید برای اعداد 0 تا 9 کلماتی جایگزین انتخاب کنیم. حالا باید داستان را برای کلمات جایگزین بسازید. پس از ساخت داستان با یادآوری ذهنی داستان، سعی کنید اعداد را به خاطر آورید. کم کم تعداد اعداد را زیاد کنید. این تمرین، نتایج حیرت‌آوری برای شما خواهد داشت.

 

 

- بازی با اعداد

1- شمارش معکوس
مثلاً عدد 5000 را در نظر بگیرید. سه تا سه تا از آن کم کرده و ذهنی بشمارید.

2- ضرب و تقسیم ذهنی
مثلاً برای ضرب یک عدد در 5، می‌توان آن را به 2 تقسیم کرد و یک صفر جلوی آن گذاشت.
یا برای ضرب یک عدد در 25، می‌توان آن را بر 4 تقسیم کرد و دو صفر جلوی آن گذاشت.
این ضرب و تقسیم‌ها را به صورت ذهنی انجام دهید.

لازم به ذکر است که مهم‌ترین عامل در سرمایه‌گذاری موفق بر روی حافظه، استمرار در تمرینات است.