عوامل فراموشی

 

کارآیی و دقت حافظه بستگی به اوضاع و شرایطی دارد که از آن استفاده می کنیم، اما عواملی وجود دارند که مانع انجام اولین مرحله حافظه که بسیار مهم است بشود و شامل عوامل زیر هستند:

 

▪ اطلاعات اضافی: اگر در یک زمان با اطلاعات بسیار زیادی مواجه شوید، ممکن است بعدا یادآوری بیشتر آنها مشکل باشد. مثلا افرادی که خیلی گرفتار هستند اغلب مطالب را بسادگی فراموش می کنند، چرا که آنها مطالب زیادی در ذهنشان دارند.

 

اضافه بار اطلاعات: ملاقات افراد جدید، شنیدن اسامی آنها و گوش دادن به صحبت هایشان بیش از حدی است که در ذهن جا بگیرد و باعث شود مطالب کمتری به یاد آورده شود.

 

▪ حالت ذهن: تقریبا به دلایل مشابهی، افرادی که مضطرب یا افسرده هستند اغلب احساس می کنند که عملکرد حافظه آنها دچار نقصان شده است و آنها به واسطه افکار و احساسات درونی خود دچار حواس پرتی شده و آنقدر گرفتار آنها می شوند که توجه کافی به اطلاعات جدید نمی کنند.

 

▪ بیماری: بیماری های جسمی نیز مخصوصا در افراد مسن می تواند اثر زیانباری بر عملکرد روانی شخص داشته باشد. مثلا افرادی که دچار بیماری مزمنی از قبیل بیماری قلبی یا دیابت هستند ممکن است دریابند که تفکر و حافظه آنها مانند قبل نیست.

 

▪ بالا رفتن سن: همگام با پیر شدن، همه قسمت های بدن دچار تغییر می شوند. بعضی از این تغییرات خیلی زود در زندگی پدیدار می شوند. در افراد مختلف این که کدام اندام زودتر دچار پیری می شود متفاوت است، اما همان طوری که پیر می شویم متوجه می شویم که حفظ رشته های طولانی اعداد مانند شماره تلفن در ذهن تان به طور فزاینده ای مشکل است.

 

منبع:روزنامه جام جم