تقویت حافظه با هیپنوتیزم



دراین بخش میخواهیم راجع به تقویت حافظه با هیپنوتیزم صحبت کنیم بنابر روال گذشته ابتدا پیرامون خود حافظه مطالب مفیدی را بیان میکنیم تا حتی اگر در دوره آموزشی هیپنوتیزم هم شرکت نمی کنید مطالعه این ای-میل برای شما خالی از لطف نباشد.ابتدا باید ببینیم
حافظه چیست؟
تعریف حافظه انسان: توانمندی انسان در بخاطر سپاری و در یادداری و یاد آوری اطلاعات را نیروی حافظه انسان می نامیم.
بااین تعریف میتوانیم حافظه را به ۳ بخش تقسیم کنیم
۱- توانایی یاد سپاری اطلاعات
۲- توانایی در یاد نگهداری اطلاعات
۳- توانایی یاد آوری اطلاعات
با این تقسیم بندی مشکلات حافظه را نیز میتوان در ۳بخش مجزا جستجو کرد
مشکل شما باحافظه خود به کدامیک از بخشهای حافظه برمیگردد؟
آیا دریادسپاری مطالب مختلف مشکل دارید؟
مثلا نمیتوانید بعضی اسامی را بخاطر بسپارید؟ یا مثلا در حفظ کردن دروس مختلف زمان زیادی هزینه میکنید
ویا اینکه مشکل شما در بیاد نگهداشتن اطلاعات حفظ شده است؟
مثلاهرچه را میخوانید خیلی زوداز یاد می برید؟
شاید هم مشکل شما در بیاد آوری حافظه شما باشد
مثلا نمیتوانید درسها را درجلسه امتحان بیاد بیاورید؟
یا برای بیاد آوردن مطالب باید زمان زیادی را صرف کنید؟
ما انسانها بیشتر از آنکه نیاز به تقویت حافظه داشته باشیم به آشنایی با حافظه، نحوه کارکرد آن و همچنین آموختن تکنیکهای ارتباطی با این نیرو توانمندی نیاز داریم.
حالا با هم پیرامون هر یک از بخشهای حافظه و نحوه کار آنها صحبت میکنیم واینکه چگونه میتوانیم هریک از بخشهای حافظه را تقویت نماییم؟
# حافظه ما چگونه مطالب را بخاطرمی سپارد؟
بگذارید با یک سوال شروع کنم:
آیا حافظه کامپیوتر ضعیف است اگر این ایمیل را بعداز خارج شدن از اینترنت نتواند به شما نشان دهد؟؟؟ حتما میگویید: خیر، کامپیوتر فقط صفحاتی را نشان میدهد که ذخیره کرده باشید واین یعنی حافظه اش سالم است. در مورد حافظه خود ما هم انچنین است گاهی از حافظه خود انتظار داریم چیزهایی را بیاد بیاورد که اصلا بخاطر نسپرده ایم.
درحالیکه حافظه وظیفه دارد اطلاعاتی را که بخاطر سپرده اید بیادتان بیاورد نه هر چیزی که ما دلمان میخواهد
مثلا گاهی میگوییم (دیروز به همراه دوستم ازکوچه ای گذشتم اما آنرا بیاد نمیاورم پس حافظه من ضعیف است) .آیا این قضاوت صحیح است؟ مسلما خیر- مگر شما کوچه را بخاطر سپرده اید که انتظار یاداوری آن را دارید؟
ولی ممکن است بگویید (اما دوستم بخوبی آن کوچه را بیاد می آورد) درحالیکه باید توجه کنید ( دوست شما حتما کوچه را بخاطر سپرده است )
شاید هنوز هم کمی مساله گنگ باشد و برای روشن شدن موضوع باید شما را با کلید ذخیره درحافظه آشنا کنم. شما برای حفظ کردن باید دستور توجه را فعال کنید در واقع:
توجه کردن کلید حافظه است
ما به هر چیزی که توجه کنیم حافظه ما آنرا بخاطر می سپارد و شما میتوانید از حافظه انتظار یاداوری آنرا داشته باشید ولی اگر به چیزی بی توجه هستید نباید انتظار یادسپاری ویاداوری آنرا داشته باشید
حالا توجیه میشوید که
چگونه بعضی افراد بعضی چیزها را خیلی خوب بخاطر می سپارند؟
مثلا وقتی شما به شعر علاقه داشته باشید اشعار را خوب بخاطرمی سپارید چون علاقه ما موجب میشود توجهمان نسبت به شعر بالا برود و درنتیجه بخاطر سپاری بهتر انجام میشود. البته دراین خصوص هم میتوانیم از هیپنوتیزم استفاده کنیم چون درهیپنوتیزم میتوانیم با تلقین علاقه خود را به چیزی یا کسی افزیش دهیم اما این نزدیکترین راه برای تقویت حافظه با هیپنوتیزم نیست هیپنوتیزم ارتباط نزدیکتری با حافظه دارد، برای درک این موضوع کافیست به نام امروزی هیپنوتیزم در روانشناسی مدرن دقت کنیم!!!
همانطور که میدانید نام امروزی هیپنوتیزم (supper consentration=) یعنی تمرکز فوق العاده است. علت این نامگذاری این است که درواقع ما در هیپنوتیزم دریک حالت تمرکز بسیار قرارداریم. حال بیایید به معنی این واژه (نام جدید هیپنوتیزم) فکر کنیم تا رابطه آن با حافظه برای ما روشن شود.
تمرکز خود به معنی توجه بالا است یعنی افزایش دقت موجب ایجاد تمرکز میشود و پس تمرکز بالا یعنی توجه خیلی خیلی بالا. به عبارت ساده تر
۱- حافظه انسان با توجه ارتباط مستقیم دارد(توجه بالا = حافظه بالا)
۲- با توجه بالا به تمرکز میرسیم (تمرکز بالا = توجه خیلی بالا)
۳- در حالت هیپنوتیزم تمرکز بسیاربالا میرود
( در هیپنوتیزم: توجه انسان به موضوع مورد نظر بسیار افزایش می یابد)
پس از این نکات براحتی مشخص میشود:
در حالت هیپنوتیزم کارایی حافظه انسان میتواند فوق العاده افزایش یابد
به همین دلیل شما در حالت هیپنوتیزم شاهد حالات خیره کننده ای از کارایی حافظه هستید مثلا در درجاتی از هیپنوتیزم مطلبی را با یکبار مطالعه، دقیقا بخاطر می سپاریم
و این خواسته دوراز انتظار نیست، شما به راحتی میتوانید با تقویت حافظه به آن دست پیدا کنید علاوه براین با انجام یکبار هیپنوتیزم درروز آرامش و تمرکز شما چنان بالا رفته که بتوانید با در طول روز از داشتن حافظه خوب لذت ببرید.
# حافظه ما چگونه مطالب را بیاد خودنگه میدارد؟
دانشمندان معتقدند حافظه انسان چیزی را ازیاد نمیبرد و این فقط یک تئوری علمی نیست شما هم میتوانید با خودهیپنوتیزم به سیر قهقرایی رفته و خاطرات کودکیتان را مانند یک فیلم تماشا کنید خاطراتی که حتی باور نمیکردید دریاد داشته باشید.
این تجربیات نشان میدهد چیزی از حافظه پاک نمیشود البته ممکن است بپرسید
( پس چرا بدون هیپنوتیزم این خاطرات را بیاد نمی آوریم؟ )
به این دلیل که در حالت هیپنوتیزم هم تمرکز فوق العاده ای دارید هم اینکه شما موانع تلقینی را هم کنار گذاشته اید. لازم است بدانید قوه حافظه بسیار تلقین پذیر است. کافی است یکباربه خودتان بگویید (من آن موضوع را فراموش کردم ) به محض گفتن این حرف، حافظه شما هم طبق قانون جاذبه خواهد گفت (فرمانبردارم سرورم) ودیگر چیزی از آن موضوع را بیاد نخواهید آورد.
پس وقتی چیزی را بیاد نمی آورید هرگز نگویید (فراموش کرده ام) بلکه بگویید (فعلا نمیتوانم بیاد بیاورم) مانند زمانی که شما در حالت خوابالودگی شماره تلفن خود را هم بیاد نمی آورید درحالیکه میدانید این فراموشی نیست بلکه از دور از ذهن بودن است.
در ابن خصوص کاری که با هیپنوتیزم میتوان انجام داد تلقین به تقویت حافظه است
شما میتوانید حالت هیپنوتیزم با تلقین حافظه خود را تقویت کنید
# حافظه ما چگونه مطالب را بیاد می آورد؟
و اما بخش سوم حافظه دقیقا میخواهم بگویم بیاد آوردن اطلاعات هم مانند بخاطر سپردن به توجه ما بستگی دارد این نکته را بیاد بیارید که توجه کردن کلید حافظه است
به همین علت است که آنچه را از یاد برده اید درهیپنوتیزم براحتی بیاد می آورید. هرچقدر حواس شما از موضوعی که مورد نظر شماست دورتر باشد بیاد آوردن آن سخت تر است. مثلا وقتی حواستان به کتاب شیمی است ساده ترین قواعد زبان را هم شاید بیاد نیاورید اما مطمئن باشید درکلاس زبان این قواعد را براحتی بیاد خواهید آورد.
این اصول حافظه است اما ممکن است شما خواسته بیشتری داشته باشید مثلا اینکه بگویید( من زبان انگلیسی نمیخوانم تا فقط در کلاس زبان بتوانم لغات انگلیسی وقوائد آنرا بخوبی بیاد بیاورم من دوست دارم بتوانم با ک فرد انگلیسی زبان براحتی صحبت کنم) درپاسخ به این خواسته شما من هم می گویم با هیپنوتیزم میتوان براحتی تمام لغات و قوائد مورد نیاز زبان انگلیسی را بخاطر سپرد اما این برای ما کافی نیست، افراد زیادی لغات و قوائد انگلیسی را هم بخوبی میدانند اما اصلا نمیتوانند انگلیسی صحبت کنند اما براستی چرا ؟؟؟
پاسخ ساده است چون انگلیسی صحبت کردن مانند رانندگی یک مهارت است داشتن اطلاعات براین امر مهم کافی نیست. راننده، کسی نیست که در آزمون آیین-نامه قبول شده و گواهینامه هم گرفته. راننده کسی است که هنگام رانندگی بدون کوچکترین نگرانی با شخص دیگری صحبت میکند یا موزیک گوش میکند و هیچ نیازی ندارد که تمام تمرکز خود را روی رانندگی بگذارد. حتما میگویید این نوع رانندگی به تجربه بدست می آید که البته این گفته صحیح است اما فرق راننده با تجربه با راننده بی تجربه چیست ؟
از منظر روانشناسی راننده باتجربه رانندگی را در ناخوداگاه خود دارد ولی راننده بی تجربه اطلاعات مربوطه را در سطح آگاهی خود دارد دقیقا مثل زمانی که ما میخواهیم انگلیسی صحبت کنیم
ببینید یک انگلیسی زبان به محض دیدن آب کلمه water در ذهنش نقش می بندد ولی ما با دیدن آب ابتدا کلمه آب را بیاد می آوریم سپس کلمه water را بیاید می آوریم و این باعث کندی عملکرد ما میشود.
هیپنوتیزم از این لحاظ میتواند خدمتی در حد معجزه به شما ارائه دهد وآن خدمت این است که به علت فعال شدن ضمیر ناخوداگاه مادر حالت هیپنوتیزم میتوانیم اطلاعات مربوط به زبان انگلیسی را مستقیم به ناخوداگاه خود انتقال دهیم یعنی بگونه ای میتوانیم انگلیسی را بیاموزیم که گویا این مطالب دردوران کودکی آموخته ایم و برای ذهن ما ملکه شده اند
آیا چیزی در مورد آموزش زبان در خواب شنیده اید؟
شما با هیپنوتیزم خود را به خواب هیپنوتیکی فرو میبرید و به آموزش زبان گوش میدهید وقتی از خواب بیدارمیشوید مثل کسی که درانگلستان زندگی میکند مطالب آموخته شده رادر صحبت بکار میبرید
با این کار شما مدت زمان زیادی را که میبایست صرف تمرین وتکرار آموخته ها جهت انتقال آنها به ناخوداگاه میکردید صرفه جویی میکنید.
حتی میتوانید در خواب هیپنوتیکی یک تجربه سفربه امریکا و بکاربردن این آموزش را بصورت واقعی تجربه کنید شاید باورکردنی نباشد اما میخواهم بگویم این موضوع نه تنها در خصوص زبان انگلیسی بلکه در مورد تمام مهارتهای زندگی از همین روش میتوانید بهره ببرید مثلا اگر از رانندگی در جاده های شلوغ با سرعت زیاد می ترسید یا از شناکردن وشیرجه زدن در دریا هراس دارید حتما در هیپنوز آنرا تجربه کنید تا وقتی بعد از خروج از هیپنوتیزم این کار برایتان تکراری و ساده باشد.
اگر از صحبت کردن با کسی یا درجمعی خجالت می کشید با هیپنوتیزم میتوانید یک سخنران خوب باشید:
منبع :fararavan.persianblog