تکنیک کاخ ذهنی یک افسانه یا داستان فقط برای سرگرمی نیست.

قهرمانان حافظه مثل الکس مولن و بوریس نیکلای کنراد ( دانشمند عصب شناس ) با بکارگیری تکنیک های کاخ ذهنی یا قصر ذهن می توانند اطلاعات و داده های بسیار زیادی را به خاطر آورند

 

دکتر بوریس نیکلای کنراد : می توان با ایجاد تصاویر بصری و ارتباط بین اطلاعات انها را در ذهن ذخیره کرد

 

 

در تحقیقات اخیر دکتر بوریس نیکلای کنراد با سایر محققان همکار خود انجام داد و روشن شد که چگونه انجام تکنیک هایی که قهرمان حافظه جهان از ان استفاده می کنند شبکه عصبی مغز را تغییر می دهد

 

انها افرادی را که هرگز با تکنیک های حافظه آشنایی نداشتند را شش هفته تحت اموزش های کاخ ذهنی قرار دادند

 

روش لوسی یا کاخ ذهنی

این تکنیک بر می گردد به 80 سال قبل از میلاد در روم باستان و یونان

 

در این تکنیک یا روش که به کاخ ذهنی نیز معروف هست هر فرد می تواند اتاق یا خانه ای را به عنوان کاخ ذهنی برای خود در نظر بگیرد و کلمات ، اعداد و تصاویر را بصورت ذهنی در ان قرار دهد تا در ذهنش ذخیره شوند

 

در پایان شش هفته تمرین و آموزش مداوم تیم اسکن مغز افراد مورد اسکن قرار دادند و آنها متوجه شدند که اتصال مغز افراد بیشتر شبیه به قهرمانان حافظه جهان شده است

در واقع این کار به نوعی برنامه نویسی حافظه بصورت استراتژیک می باشد که می توان اطلاعات را به موقعیت های جدید با ارتباطات قوی نگهداری کرد

می گوید: "روش کاخ ذهنی  کار می کند، چون مغز ما به خاطر داشتن اطلاعات بصری و فضایی تکامل یافته است، نقل قول: نویسنده سرشناس، مارتین درسلر، استادیار علوم اعصاب شناختی در دانشگاه رابوود در هلند.

Dresler گفت: "اعداد یکی از اطلاعات انتزاعی هستند که می توانید یاد بگیرید." "زبان نیز انتزاعی است. هرگز فشار واقعی برای توسعه مهارت های حافظه برای این نوع اطلاعات انتزاعی وجود نداشته است، اما برای شناخت  و بکارگیری جایگاه کاخ ذهنی تاکیدی بسیاری شده و می شود

Konrad شروع به یادگیری روش loci در دبیرستان کرد. در نهایت، در کنار آزمون های او، شرکت در رقابت های حافظه شروع به کار کرد. هنگام ذخیره اطلاعات، این اطلاعات را با یک تصویر بتونی مرتبط می کند و آن را در نقاط مختلف اطراف کاخ ذهنی آن تصور می کند.

اگر به نظر می رسد کمی پیچیده است، کنراد روند خود را برای یادآوری چیزی توصیف می کند. او 60 تا 70 قصر محض آماده کرده است، که از مکان های آشنا و شهرهای مختلف ساخته شده است.

کارل آندرس اریکسون از دانشگاه ایالتی فلوریدا گفت: "شما می توانید یک نوع قصر فانتزی با مکان های مختلف ایجاد کنید، اما اغلب آن ها ساده تر هستند که در محیط های فیزیکی که شما با آنها آشنا هستید، ساده تر باشد." "با دانستن دقیق مسیری که در تصاویر مختلف قرار داده اید، می توانید دنباله را با ترجمه آن به اعداد تصادفی باز کنید."

هنگام حفظ یک رشته اعداد، کنراد ساعت را برای راه اندازی قلعه ذهنی خود وارد می کند و اعداد را به صورت جفت گروه بندی می کند. او هر یک از جفت ها را به یک تصویر متصل می کند، که براساس سیستم بزرگ مونونیک است که اعداد را به صداهای همخوان تبدیل می کند.

به عنوان مثال، اگر به خاطر داشته باشید 1224 بر اساس سیستم، 1 صدای D است، 2 صدای N است و 4 صدای R است. کنراد یک هتل را که در میدان تایمز اقامت داشت، عکس می زند. برای به یاد آوردن دو عدد اول، 12، به خاطر نامه های D و N. یک دایناسور را می بیند. در کاخ ذهنی او دایناسور را در حمام هتل قرار می دهد.

به خاطر داشته باشید 24، او Nero را به خاطر نامه های N و R می نویسد. او Nero را در حمام حمام می بیند. هنگام بازیابی این اطلاعات، او به لحاظ ذهنی وارد کاخ ذهنی خود می شود و از طریق اتاق هتل سفر می کند و تصاویر را به اعداد تبدیل می کند.

اریکسون، که اخیرا تکنیک های قهرمانان حافظه را تجزیه و تحلیل کرده است، استدلال می کند که استراتژی های ذهنی برای یادآوری اطلاعات کمتر معناداری مانند رشته های اعداد کار می کنند. اما اگر میخواهید یک متخصص در یک مهارت بشوید، مننژیت روش یادگیری آن نیست.

اریکسون گفت، "استراتژی های مونونیک واقعا توسعه یافته اند و در آن روش های نرمال برای رمزگذاری اطلاعات وجود ندارد." "یک راه برای دیدن الگوهای و اعداد و توالی است. این به معنای محدود کردن راه است، به خصوص اگر اطلاعات سریع را ارائه کنید. "

در عوض، برای یادگیری یک مهارت، باید معنای یادگیری و نحوه استفاده از اطلاعات را درک کنید. با این حال، تکنیک های ریتمیک هنوز هم می تواند در زندگی روزمره استفاده شود.
کنراد در زندگی روزمره خود تنها از پنج کاخ ​​مغز مانند خانه اش، دانشگاه که در آن کار می کند و خانه پدر و مادرش استفاده می کند، استفاده می کند. او با نام یک چهره با یک تصویر را به یاد می آورد. اگر یک ارائه می دهد یا می خواهد به یاد داشته باشید نام، روش loci می تواند به حفظ حقایق و نام مستعار است.

اگر میخواهید قلعه ذهنی خود را بسازید، در اینجا این است که:

1. از یک مکان برای ساخت کاخ ذهنی خود بپرسید.
مکان های آشنا مانند خانه، مدرسه یا محل کار خود آسان تر است.

2. یک دنباله ای از نشانه ها در آن قلعه ذهنی ایجاد کنید.
به عنوان مثال، اگر قلعه ذهن شما خانه شماست، فکر کنید که دنباله ای خاص از اشیائی که می بینید از طریق خانه خود بروید: نیمکت، میز قهوه و غیره.

3. شروع به حفظ کردن
یافتن راه برای ترجمه کلمات یا اعداد به تصاویر. شما می توانید از سیستم بزرگ مغناطیسی برای ایجاد تصاویر خارج از اعداد استفاده کنید. برای کلمات، به فکر یک شی که کلمه به نظر می رسد. به عنوان مثال، اگر میخواهید شهر مسکو را به خاطر بسپارید، ممکن است گچ و گچ را ببینید. برای اسم، فکر کنید که یک شی به نام برای تلفن های موبایل شبیه است، و تصویر چهره فرد در تعامل با آن شی.

4. این اشیا را در دنباله ای از نشانه ها در قصر خود قرار دهید.
به عنوان مثال، اگر شما از سیستم بزرگ مونونیک پیروی می کنید و در تلاش برای به خاطر سپردن 1234 هستید، با استفاده از خانه خود به عنوان یک کاخ ذهنی، شما ممکن است یک دایناسور نشسته روی نیمکت بنشینید و سپس یک آینه معلق در بالای میز قهوه قرار دهید.

5. وقتی با اشیائی که در قصر خود قرار داده اید آشنا شوید.
تصور کنید قدم زدن از طریق قصر خود را، و سپس دیدن این تصاویر در سراسر اتاق.

6. هنگامی که وقت آن رسیده است که اطلاعات را پیدا کنید، سفر را از طریق قلعه ذهنی خود دنبال کنید و از نشانه ها پیروی کنید.
تصاویر را به اعداد، کلمات یا اسامیات ترجمه کنید.

7. شما با تمرین بهبود می یابید، بنابراین اگر می خواهید تکنیک های حافظه خود را به طرز چشمگیری بهبود ببخشید، روزی را صرف تمرینات حافظه کنید.
شما می توانید رشته اعداد، یک لیست از کلمات را حفظ و یا استفاده از این روش برای مطالعه برای آزمون. حتی اگر بخواهید اطلاعات بیشتری را ذخیره کنید، حتی می توانید کاخ های مختلف را احیا کنید. اگر شما نیاز دارید چندین مجموعه از اطلاعات را در یک یا دو روز حفظ کنید، از کاخ های جداگانه ای استفاده کنید تا اطلاعات متناقضی را بازیابی نکنید.