images.jpgالعفعف

حواستان باشد اگر مرتب وسایلتان را گم می کنید و نمی دانید انها را کجا گذاشته اید و در اکثر مواقع با یاری ندادن حافظه روبرو می شوید به فکر چاره باشید چون این علائم برای حافظه شما بسیار خطرناکند.

 همه ما گاهی ممکن است فراموش کنیم گوشی تلفن همراهمان را کجا گذاشته‌ایم یا هرچه تقلا کنیم نتوانیم نام دوستی یا آشنایی را به یاد آوریم. این فراموشی‌های اتفاقی چندان جای نگرانی ندارد، اما مطابق پژوهش جدیدی از دانشگاه کنتاکی آمریکا، اگر بیش از 60 سال دارید و به نظرتان می‌رسد که بیش از اندازه فراموشکار شده‌اید، هرگز آن را پشت گوش نیندازید؛ زیرا ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی مانند زوال عقل باشید.

پژوهشگران دانشگاه کنتاکی به تحلیل داده‌های چندین ‌ساله مربوط به سلامت و حافظه تعداد زیادی از زنان و مردان 60 سال به بالا پرداختند که هیچ یک نشانه‌ای از زوال عقل یا نقص حافظه نداشتند. مطابق یافته‌های این پژوهشگران افرادی که طی دوره انجام این مطالعه از بدتر شدن وضع حافظه خود شکایت داشتند در سال‌های بعد تقریبا سه برابر بیشتر از افرادی که در این زمینه هیچ شکایتی نکرده بودند به زوال عقل مبتلا شدند. به عبارت دقیق‌تر، زوال عقل به طور میانگین حدود 12 سال پس از اولین نشانه‌های جدی مشکلات حافظه در این افراد بروز کرده بود.

البته در همه افراد، با افزایش سن، حافظه نیز درست مانند دیگر اعضای بدن رو به ضعف می‌گذارد و دیگر نمی‌تواند مانند روزگار جوانی تیز و چالاک عمل کند. به همین دلیل هم هست که بیش از نیمی از افرادی که در این پژوهش شرکت داشتند گزارش‌های مربوط به خطاهای گاه و بیگاه حافظه داده‌اند. اما محققان تاکید می‌کنند چنین خطاهای اتفاقی را هرگز نباید به معنای زمینه‌ها یا نشانه‌های ابتلا به آلزایمر در آینده به شمار آورد. به همین دلیل است که متخصصان تاکید می‌کنند خطاهایی که ​ به ندرت​ از حافظه سر می‌زند جای نگرانی ندارد. در واقع، افراد پس از شصت​سالگی به جای این فراموشی‌های موردی‌ باید عملکرد حافظه خود را به طور دقیق تحت نظر بگیرند و از خودشان بپرسند که طی چندین ماه یا چند سال گذشته حافظه‌شان چگونه عمل کرده و روند این عملکرد چگونه بوده است. اگر در این بررسی طولانی به این نتیجه رسیدند که حافظه‌شان کاملا ضعیف شده،‌ آنگاه حتما باید به متخصص مراجعه کنند.

اولین کاری که پزشک متخصص در این زمینه انجام می‌دهد سنجش وضع حافظه شماست. یعنی این که آیا مشکل حافظه شما خطرناک و روبه وخامت است یا نه. به‌علاوه،‌ جنبه‌های دیگر مشکل شما را نیز بررسی خواهد کرد و به دنبال عوامل دیگری نیز در بروز ضعف حافظه شما خواهد گشت؛ عواملی مانند کمبود ویتامین B12 یا مشکلات خواب. مطمئنا اگر چنین عواملی در مشکل شما دست داشته باشند، روش‌های درمانی گوناگونی برای رفع شان وجود دارد. اما اگر تشخیص متخصص زوال عقل باشد، متاسفانه باید گفت که ‌هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. اما محققان بسیاری در پی کشف و ابداع روش‌های درمانی یا حتی پیشگیرانه برای بیماری‌هایی نظیر زوال عقل هستند. برخی از آنها امیدوارند در آینده‌ای نه‌چندان دور با استفاده از همین روش‌ها بتوان قدم‌های موثری در مقابله با بیماری‌هایی نظیر زوال عقل برداشت.