چطور حافظه خود را تقویت کنیم؟

 


اگر در مکتب درس خوانده باشید،‌ احتمالاً با مشکل فراموشی درس ها مخصوصاً در مضامین دری،‌ پشتو و انگلیسی دست به گریبان بوده اید. آیا به یاد می آورید که مجبور بوده اید در مضمون تاریخ، زمان و مکان وقایع تاریخی را به حافظه بسپارید؟

اگر که در حصه حفظ کردن و به خاطر سپردن معلومات در زمان مکتب و یا هم همین حالا مشکل دارید، نگران و سرخورده نباشید. همانطور که شما می توانید با تمرین و تکرار سایر اعضای بدن خود را تقویت کنید،‌ راه هایی وجود دارد که با تمرین کردن آنها می توانید حافظه خود را به شکل شگفت آوری تقویه کنید. براساس بعضی تحقیقات،‌ قوه حفظ کردن و به خاطر سپردن رابطه زیادی به استعداد و قابلیت های ذاتی یک فرد ندارد. مهم ترین نکته در به خاطر سپردن معلومات،‌ تکنیک و نحوه حفظ کردن است. اما به خاطر یادگرفتن این تکنیک به تمرین و تکرار ضرورت است.

اگر مغز خود را ورزش دهید، حتماً نتیجه اش را هم خواهید گرفت. اخیراً یک مطالعه در مجله "نیورون" یافته های خود را منتشر کرده است. براساس این مطالعه کسانی که در "مسابقات حافظه" شرکت می کنند روابط جدیدی بین رشته های عصبی مغز خود پرورش می دهند. این روابط حتی بعد از این که این افراد تمرین و تکرار را توقف می دهند تا چهار ماه در مغز آنها باقی می ماند.

اینکه بعضی از افراد در قسمت حافظه نسبت به دیگران بهتر هستند غیر قابل انکار است. ولی به نظر محققان، این برتری به این معنا نیست که آنها دارای مغز قوی تر و یا بزرگ تری هستند. به خاطر آزمایش این فرضیه، یک گروپ از متخصصین مغز و اعصاب دنمارکی مغز "ورزشکاران دماغی(حافظه)" را با افراد عادی مقایسه کردند. در ابتدا میزان قوت حافظه هر دو گروپ مشخص شد. متعاقباً گروپ افراد عادی در زمینه تکنیک های به خاطر سپردن و تقویت حافظه تحت آموزش قرار گرفتند. در طول چهار ماه مغز آنها توسط ماشین های خاص عکس برداری شد و میزان قوت حافظه آنها نیز اندازه گیری شد. این مطالعه نشان می دهد، افرادی که تحت آموزش تقویت حافظه قرار گرفتند روابط جدیدی بین رشته های عصبی مغزشان ایجاد کردند و در عین حال قوت حافظه آنها نیز افزایش یافت.

براساس این مطالعه،‌ آموزش و تمرین تکنیک های تقویت حافظه هم در کوتاه مدت و هم در درازمدت واقعاً موثر است. اگر می خواهید که در زمینه به خاطر سپردن جزء بهترین ها باشید، کافی است که تنها تکنیک به خاطر سپردن را یاد بگیرید و بعد این تکنیک را تمرین کنید.


شما هم می توانید که بهترین حافظه را داشته باشید. چطور؟ اینجا بخوانید:

میتودی که محققین به خاطر تقویه حافظه استفاده کرددند به نام "Method of loci" یاد می گردد. این میتود توسط بسیاری از شرکت کنندگان مسابقات حافظه استفاده می گردد و قرن ها است که از آن استفاده می شود. این میتود حتی توسط یونانیان و رومی های باستان استفاده می شده است. در این طریقه شما مغزتان را طوری تربیت می کنید که در هنگام حفظ کردن معلومات آنها را در یک مکانی قرار بدهد که برای شما آشنا باشد.  Loci در لاتین به معنای مکان است. در این طریقه شما در ذهن خود یک مسیر یا راه را که برای شما کاملاً آشنا است تصور می کنید. مثلاً مسیری که شما از خانه تا محل کار،مکتب یا حتی یک اتاق در داخل خانه تان را تصور کنید. این مسیر را به نام "قصر حافظه"  یاد می کنند.

وقتی که مکان و مسیر مورد نظرتان را انتخاب کردید،‌ لغات و یا چیزهایی را که می خواهید به خاطر بسپارید را در نقاط مختلف این مسیر قرار دهید. طوری که در خیال و تصور خود در این مسیر حرکت کنید و در هر نقطه یکی از چیزهایی که باید حفظ شود را قرار دهید. متوجه باشید که باید یادتان باشد که کدام شی را در کدام نقطه قرار داده اید.

به طور مثال، "قصر حافظه" شما مسیری است که شما هر روز از خانه تا لب سرک می پیمایید. چیزهایی که می خواهید به خاطر بسپارید عبارتند از کاغذ، مرغ و تلیفون است. حالا وقت خیال پردازی است. می توانید در خیالتان کاغذ را به شکل یک گودی پران کاغذی و یا حتی یک توته کاغذ کلوله شده و یا هر چیز دیگر تصور کنید. به همین ترتیب مرغ را می توانید قسمی تصور کنید که یک پرنده به شما حمله می کند و یا هم آواز می خواند. به همین ترتیب تلیفون را به شکلی تصور کنید که برایتان جالب و حتی تعجب آور باشد. این که شما این اشیا را به چی شکل تصور می کنید بستگی به خیال پردازی خودتان دارد. حالا این موارد را در نقاط مختلف مسیر ذهنی تان جابجا کنید. به خاطر اینکه این موارد را دوباره به یاد بیاورید در این مسیر ذهنی حرکت کنید و اشیاء را پیدا کنید.

میتود "قصر حافظه" یک میتود پر طرفدار و موثر است و خلاصه آن تصور موارد (هر قدر عجیب تر، بهتر) و قرار دادن آنها در یک مسیر آشنا در ذهنتان است. سوال این است که شما چقدر می خواهید که مغزتان را آموزش بدهید؟