آیا تا حالا شده بدون لیست خرید به مغازه بروید و بعد از خرید و رسیدن به خانه تازه متوجه شوید که بعضی چیزها را که باید می خریدید فراموش کرده اید؟ پس اگر اینطوره شما هم محدودیهای حافظه فعال را تجربه کرده اید. حافظه فعال ، همانند دفترچه یادداشت ذهنی می باشد که ما اطلاعات را تا زمان استفاده در آن نگه می داریم.www-raherasesh-ir

حافظه فعال برای یادگیری بسیار اهمیت دارد. در اینجا پنج کاربرد حافظه فعال را در یادگیری که کودکان مورد استفاده قرار می دهند را شرح می دهیم.

۱.حافظه فعال و دسترسی به اطلاعات

دو نوع حافظه فعال وجود دارد: حافظه شنیداری و حافظه دیداری-فضائی. شما می توانید این را همچون ساخت فیلم تجسم کنید. حافظه شنیداری آنچه را که شما می شنوید ضبط می کند در حالی حافظه دیداری-فضائی از آنچه شما می بینید تصویر برداری می کند. این تشابه حافظه فعال با ساخت فیلم است.

هنگامی شما فیلمی درست می کنید، اطلاعات دیداری و شنیداری ذخیره می شوند و شما می توانید آن را پخش کنید و برای دسترسی به اطلاعات آن دوباره پخش کنید. در هنگام ساخت فیلم نیاز نیست که شما به جزئیات توجه کنید. اما اطلاعات حافظه فعال تنها برای استفاده بعدی نیست  و باید اطلاعات در هر لحظه قابل دستیابی باشد در حالی که اطلاعات جدید نیز اضافه می شوند.

تصور کنید که معلم یک مسئله ریاضی را در کلاس می خواند؛ کودکان باید قادر به نگهداری تمام اعداد در ذهنشان باشند، بدانند که از کدام عملیات ریاضی استفاده کنند و همزمان مسئله را به صورت کتبی بنویسند.

کودکان دارای حافظه فعال ضعیف در دریافت و نگه داری اطلاعات ورودی مشکل خواهند داشت. به این معنی است که آنها در هنگام انجام تکلیف مواد کمتری در دسترس دارند.

ممکن است در کلاس ریاضی انواع محاسبات را بتوانند انجام دهند. اما در حل مسئله شفاهی دچار مشکل اند.   به موجب حافظه فعال ضعیف گوش دادن برای حل مسائل شفاهی دشوار می شود. در حالی که هم زمان باید اعداد مورد نیاز که در معادله مورد نیاز است  را باید به خاطر بسپارد.

۲.حافظه فعال و یادآوری دستورالعمل ها

کودکان برای انجام فعالیتی هم به اطلاعات ورودی و هم به اطلاعات ذخیره شده در حافظه فعال  نیاز دارند. اگر آنها دارای حافظه فعال ضعیفی باشند ارتباط دادن هر دوی اینها برایشان سخت است. (همانند تردستی و شعبده بازی که همزمان باید یک چیز را در هوا بیندازد و چیز دیگری را بگیرد). و این پیگیری از دستورالعمل های چند مرحله ای را برایشان دشوار می کند. کودکان دارای حافظه فعال ضعیف در نگهداری ذهنی آنچه که بعدا به ذهنشان می آید و آنچه که اکنون در حال انجام آنند مشکل دارند. به عنوان مثال فرزند شما نمی تواند به طور ذهنی برگردد و گفته معلم را بنویسد و همزمان تلاش کند املای آن کلمه در جمله درست بنویسد.

۳.حافظه فعال و توجه و تمرکز

آن قسمت از مغز که مسئول حافظه فعال است، مسئول نگه داری توجه و تمرکز نیز هست. در اینجا مهارتهای حافظه فعال به کودک کمک میکند تا بتواند توجه و تمرکز نماید. برای مثال انجام یک مسئله تقسیم طولانی را در نظر بگیرید. کودک نه تنها باید نتیجه تقسیم را بدست بیاورد، بلکه باید بتواند به  تمام مراحل انجام تقسیم تمرکز کند.

کودکان دارای حافظه فعال ضعیف در نگه داری توجه و تمرکز برای بدست آوردن نتیجه مشکل دارند. مانند اینکه شما داخل اتاقی شوید و فراموش کنید که برای چه چیزی آمده اید.

۴.حافظه فعال و یادگیری خواندن

حافظه فعال مسئول بسیاری از مهارتهایی است که کودکان را قادر میکند تا بتوانند بخوانند. حافظه فعال شنیداری به کودکان کمک می کند تا صدای حروف را تا زمان ساختن کلمات در ذهن نگه دارند. حافظه فعال دیداری به کودک کمک می کند تا کلماتی را که می بینند به یاد بیاورند و بتوانند آنها را در طول فرایند جملات تشخیص بدهند.

اگر  حافظه فعال دیداری و شنیداری به طور موثر کار کنند به کودک کمک می کند تا بتواند هر کلمه ای را که می بیند بتواند بشناسد و بفهمد. و به آنها کمک می کند تا بتواند بدون شک و تردید بخواند و روان بخواند. روان خوانی برای کودکانی که دارای حافظه فعال ضعیف اند بسیار مشکل می باشد.

۵.حافظه فعال و یادگیری ریاضی

توانایی حل مسائل ریاضی وابسته به تعداد بسیاری از مهارتها است؛ مانند دیوار که از آجرهایی ساخته می شود.  آجر زیرین که خیلی اهمیت دارد توانایی تشخیص و ارائه الگوهاست و پایه آجرهای بعدی است. دانستن الگوهای اعداد به منظور حل مسائل اساسی ریاضی ضروری است.

کودک اطلاعات مسئله را در ذهنش ذخیره می کند؛ سپس از آن اطلاعات برای حل مسئله استفاده می کند و به تدریج منجر به توانایی یادآوری فرمول های ریاضی می شود.

چیزی که بلوک ها را از افتادن حفظ می کند، توانایی یادآوری، توالی و تجسم اطلاعات می باشد که همه اینها برای کودکان دارای حافظه فعال ضعیف،  سخت و دشوار  می باشد.

خبر خوب: روشهایی برای کمک به این کودکان وجود دارد.

حافظه فعال ضعیف موانعی برای یادگیری ایجاد می کند. اما راههایی برای عبور از این موانع وجود دارد. شما می توانید  از تمریناتی برای بهبود حافظه فعال استفاده کنید. مانند بازی با کارت ها و  تکرار جملات . با کمک  شما والدین و متخصصان و حمایت مدرسه فرزند شما می تواند مهارتهای حافظه فعال را بسازد و تقویت کند تا یادگیری دیگر برایش مشکل نباشد.