ریتم، تصویر (حافظه تصویری) و ارتباط

به طور مثال جدول ضرب را به این دلیل خوب یاد گرفتیم که حالت ریتمیک دارد یا تصور کنید برای به خاطر آوردن کسی با استفاده از تصویری که از قبل در ذهنمان داریم او را سریع میشناسیم.در واقع اکثر اطلاعاتی که در ذهن افراد ثبت می شود بر اساس تصویری است که از آن در ذهن دارند.از روش های تقویت حافظه می توانیم برای یادگیری بهتر استفاده کنیم تا حافظه ی ما بسیار قدرتمند شده و به یک فرد استثنایی تبدیل شویم.

آموزش تقویت حافظه به روش تصویرسازی

ابزارهای کمک حافظه ای

حافظه تصویری

به ابزارهایی گفته می شود که با استفاده از آنها اطلاعات را خیلی راحت تر در ذهن ثبت و نگهداری کند و زمانی هم که لازم باشد به راحتی در دسترس قرار گیرد.سالها پیش یونانیان ابزارهایی را اختراع کردند که به وسیله آنها اطلاعات راحت تر به ذهن می سپردند سیستمی که این ابزارها در آن قرار داشت سیستم تدابیر یادیار  نامیده می شد.در این مقاله به شرح این سیستم می پردازیم.

اولین و مهمترین نکته ای که در سیستم حافظه باید اهمیت داده شود بحث تصویر سازی ذهنی یا حافظه ی تصویری می باشد .هر چه قدرت تصویر سازی در ذهنمان بیشتر باشد اطلاعات برای مدت طولانی تری در ذهنمان باقی می مانند.

این مطلب را حتما بخوانید :  چند نکته ی مهم در مورد توصیه های غلبه بر استرس کنکور

 قواعدی که باید درآموزش حافظه تصویری رعایت کرد:

بزرگ نمایی اجسام

تصاویری که در ذهنتان می بینید یا باید بینهایت بزرگ باشند یا باید تعداد زیادی را شامل شوند.

تصور جسمی بی ربط

 

از تصویری که در ذهن خود می سازید یک استفاده بی ربط انجام دهید به طور مثال از یک خودکار تصویری بسازید که خودکار در حال پرواز کردن است.

 

تصوری طنز آمیز

سعی کنید تصویری که در ذهن خود می سازید بسیار خنده دار باشد هر چقدر این تصویر طنز گونه تر باشد ماندگاری آن در ذهن شما بیشتر است.

 

تصور رنگی

سعی کنید تصویری که می سازید رنگی باشد.اگر دقت کرده باشید صفحه های کتاب چون رنگی نیست در حافظه ما نمی ماند ولی وقتی یک قسمتی از آن را با علامت زن رنگی می کنیم در حافظه ما باقی می ماند.

 

ارتباط موثر

اگر بخواهیم دسته ای از کلمات را به خاطر بسپاریم حتما باید آنها را دوتادوتا وبا یک ارتباط موثر به خاطر بسپارید.

داستان سرایی در ذهن

تصاویر را باید در ذهنتان ببینید نه اینکه با یک داستان سرایی اطلاعات را به ذهنتان بسپارید.

قاعده کلی : مغز انسان چیزی به نام کلمه نمی شناسد آن چیزی که مغز می شناسد تصویر یا مجموعه ای از تصاویر می باشد.

کارهایی که انجام آن میتواند به صورت کلی باعث تقویت حافظه و افزایش سرعت یادگیری شما می شود حافظه هرگز نابود نمی شود. افراد پیر و کسانی که به کندی حافظه دچار هستند نیز میتوانند با پشتکار و شناخت نوع حافظه خویش به بازیافت آن بپردازند.

در ابتدا بهتر است که به جای یادداشت کردن نکات مختلف آنها را به ذهن خود بسپارید و بعد از آن تلاش کنید که در مورد این نکاتی که در ذهن خود دارید با دیگران بحث کنید. شاید دوست شما علاقه مند باشد که شما توضیحاتی در مورد نقاشی هایی که اخیراَ در یک نمایشگاه دیده اید به او ارائه کنید. اینچنین موقعیت هایی بسیار مناسب است تا شما بتوانید ماهیچه های مغز خود را به کار بیاندازید.

احتمالاً برای شما هم جالب خواهد بود وقتی بفهمید که چگونه این امکان وجود دارد که مسیرهای عصبی جدید در مغز خود ایجاد کنید. این کار با انجام مداوم یک کار جدید امکان پذیر است. برای شروع لازم است که کارهایی را که لازم است انجام دهید به تعویق نیاندازید. اگر این عادت در شما وجود دارد بهتر است برای شروع به سراغ انجام کاری بروید که تمایلی به انجام آن ندارید. قسمتی از این کار را انجام دهید.

تشکیل مسیر های عصبی جدید

این مطلب را حتما بخوانید :  5 نکته مهم در روش های مطالعه که باید بدانید

انجام قسمتی از این کار در واقع شما را در مسیر تکمیل آن کار قرار میدهد و تشکیل مسیر های عصبی جدید به تدریج درمغز شما آغاز میشود. برای مثال اگر به خواندن و به خاطر سپردن اشعار تمایلی ندارید و چندین روز است که این کار را به تعویق انداخته اید بهتر است اقدام به حفظ تنها دو بیت کنید همین کار شما را در مسیر تکمیل نهایی این کار قرار می دهد و مسیر های عصبی جدیدی را در مغز شما ایجاد می کند.

مغز شما هم مانند سایر عضلات بدنتان برای قویتر شدن احتیاج به تمرین بیشتر دارد پس بهتر است به دنبال یادگیری کار ها و مهارت های جدیدی باشید. اگر تا به حال اقدام به یادگیری نواختن یک ساز و یا آموزش یک زبان جدید نکرده اید شاید وقت ان باشد که آنها را شروع کرده و با این کار بزرگترین کمک را به حافظه خود کنید.

پردازش اطلاعات و عملکرد مغز

اگر می خواهید به پردازش اطلاعات و عملکرد مغز خود کمکی کنید بهتر است ورزش کردن را فراموش نکنید چرا که تنها ۲۰ دقیقه ورزش منظم در طول روز نه تنها باعث سلامت جسمی شما میشود بلکه میتواند قدرت پردازش اطلاعات و عملکرد مغز شما را نیز افزایش دهد. علاوه بر اینها ورزش کردن میتواند روند تشکیل اتصالات عصبی جدید را در مغز شما تسریع کند. تغذیه شما نیز تاثیر مستقیمی در انواع حافظه در مغز شما خواهد گذاشت. ماهی،میوه ها و سبزیجات باعث بهبود عملکرد حافظه شما میشوند فلاونول و انتی اکسیدان دو ماده ای هستند که تاثیر خیلی زیادی بر روی عملکرد مغز شما خواهند داشت اگر به دنبال ماده غذایی هستید که به مقدار بالا حاوی این مواد باشد ما به شما شکلات تلخ را معرفی میکنیم.

افراد برونگرا افکار خود را بهتر پردازش می کنند. پس اگر به دنبال عملکر بهتری در مغز خود در مورد پردازش اطلاعات هستید به شما پیشنهاد میشود به دنبال برقراری ارتباطات معنی دار در زندگی خود باشید. هم صحبتی با کسانی که دوستشان دارید مانند خانواده و دوستان میتواند به شما کمک کند که پردازش افکار و اطلاعات  در مغز شما بهبود پیدا کند.