به نام خدا

چرا اکثر کتابهایی که می خوانیم را نمی توانیم در ذهن خود نگهداریم و وقتی که مدتی از مطالعه آن کتاب می گذرد در به یادآوری و یا شرح آن به دیگران عاجز می مانیم ؟

جواب این سوال را می توان در چند بعد جستجو کرد :

۱: ما کتاب را فقط یک بار مطالعه می کنیم .

۲: بعد از خواندن کتاب دنبال کتاب دیگر می رویم و به همین علت کتاب قبلی از ذهنمان می پرد.

۳: آن کتاب را زیاد کاربردی نمی دانیم .

۴: کتاب را فقط برای سرگرمی و صرف وقت مطالعه می کنیم .

۵: آنقدر ذهنمان مشغول است که کتاب به خاطرمان نمی ماند .

۶: ذهن ما زیاد قوی نیست و نمی تواند مطالب را به خوبی نگهداری کند .

و  مطالب دیگر…

پس هدف ما از خلاصه نویسی کتاب این است که اول مطالب کتاب را فراموش نکنیم و بعد اینکه اگر قصد داشتیم مجدداً آن کتاب را مطالعه کنیم از خلاصه نویسی که برای آن انجام داده ایم استفاده کرده و در وقت خود صرفه جویی کنیم .

 

خلاصه نویسی اصلاً کار سخت یا ناممکنی نیست و برای انجام دادن آن شما نیازی نیست که به خودتان زحمت زیادی بدهید ، فقط کافی است که کتاب را به خوبی مطاله کنید و بتوانید آنچه که در ادامه گفته می شود را انجام دهید .

 

این نکته مهم را هم فراموش نکنید که خلاصه نویسی بخشی از مطالعه کتاب است نه جدای از آن ،وقتی که به این شکل به خلاصه نویسی نگاه کنید مسلماً راحت تر و با عشق و علاقه بیشتری آن را انجام خواهید داد .

اصول خلاصه نویسی :

در خلاصه نویسی دو اصل بسیار مهم وجود دارد که باید به آنها پایبند باشید :

۱: به هیچ وجه نباید مطالب کتاب را طبق میل خود دستچین و یا خلاصه نویسی کنید بلکه باید طوری این کار را انجام دهید که اصل کتاب حفظ شود .

۲: خلاصه نویسی را از همان ابتدای مطالعه داستان انجام دهید نه وقتی که کتاب به پایان رسید چون ممکن است وقتی که مطالعه کتاب به پایان رسید دیگر نه فرصت آن را داشته باشید و نه حوصله آن را

 

خلاصه نویسی به دو شکل و در دونوع کلی انجام می شود :

 

۱: خلاصه نویسی ساده (استفاده از قلم و کاغذ )

۲:خلاصه نویسی پیشرفته ( استفاده از نرم افزار مایند مپ)

 

خلاصه نویسی ساده :

 

در این روش شما فقط به چند برگ کاغذ و یک خودکار نیاز دارید و کار شما با شروع مطالعه کتاب آغاز می شود .

در برگه هایی که برا ی خلاصه نویسی کتاب تهیه کرده اید به این صورت شروع می کنید به نوشتن :

نام کتاب : گاندی گونه ای زندگی
نویسنده : کریشنا کری پالانی
مترجم : غلامعلی کشانی
تاریخ انشار : مهر ۱۳۹۲

توضیحات کلی کتاب : این کتاب به زندگی گاندی از تولد تا مرگ می پردازد و در واقع یک زندگی نامه کامل از گاندی است و اتفاقات و مبارزات سیاسی او را در طول زندگی اش به تصویر می کشد.

 

فصل اول : تولد و پرورش

موهان داس کارامچند گاندی در دوم اکتبر سال ۱۸۶۹ در پوربندر، شهرک کوچکی در ساحل غربی هند بدنیا آمد .
در آن روزگار یکی از چندین ایالات شاهزاده نشین در کاتیاوار بود؛ کاتیاوار اکنون به نام سائوراشترا در گجرات شناخته می شود. این شبه جزیره ی تقریباً مستطیل شکل، با کمتر از ۳۱ هزار مایل مربع مساحت در غرب خود بهداخل دریای عرب پیشروی دارد و در بالای خود به خلیج کاچ و در پایین به خلیج کامبی محدود می شود، و در شمال خود به صحرای ران می پیوندد.

در ۱۳ سالگی که هنوز در مدرسه بود، موهان با کاستوربای هم سنّ خودش ازدواج کرد. ازدواج برای پسربچه ای در آن سن چیزی بیشتر از یک سری جشن، پوشیدن لباس های نو، مراسم تماشایی، سرودهای پرطنین به زبان سانسکریت نبود که خودش مرکز صحنه را اشغال می کرد. بالاتر از همه هم بازی ای تازه، شگفت، شیرین و سر به راه.

و همین طور در ادامه از هر فصل یک توضیح کلی بنویسید باز هم این نکته را خاطر نشان می کنم که خلاصه نویسی باید همسو و همزمان با مطالعه کتاب باشد ،در حین مطالعه هر نکته مهمی که دیدید در خلاصه نویسی خود یادداشت کنید .

نکته : در این روش ابتدا کلیات را بنویسید و بعد به شرح جزئیات بپردازید چرا که بعداً که قصد مطالعه این خلاصه نویسی را داشتید ممکن است با مطالعه کلیات ،جزئیات آن را به خاطر بیاورید و دیگر نیازی به مطالعه آن نداشته و در وقت خود صرفه جویی خواهید کرد .

روش دوم خلاصه نویسی

خلاصه نویسی پیشرفته ( استفاده از نرم افزار مایند مپ )

نرم افزار مایند مپ یک نرم افزار بسیار کاربردی برای خلاصه نویسی است ،از این نرم افزار برای خلاصه کردن کتاب ، کارگاه ، کلاس درس و حتی یک فیلم می توان استفاده کرد .

قبلاً در مقاله ای نحوه دانلود و استفاده از این نرم افزار را شرح داده و شما می توانید با کلیک بر روی لینک زیر وارد آن مقاله شده و آن را به طور کامل مطالعه کنید و بعد برگردید و ادامه این مقاله را مطاله کنید .

 

جهت ورود به مقاله استفاده از نرم افزار مایند مپ لطفاً اینجا کلیک کنید .

 

در استفاده از این نرم افزار این نکته مهم را فراموش نکنید که این شما هستید که باید از نرم افزار کار بخواهید و او را مجبور کنید تا کار شما انجام دهد ، وقتی که نمی توانید از یک نرم افزار استفاده کنید و ناامید می شوید زمانی است که نرم افزار بر شما مسلط شده ،پس سعی کنید استفاده از هر چیزی را اول خوب یاد بگیرید بعد شروع به کار کنید .

 

با استفاده از نرم افزار مایند مپ به صورتی که در شکل نشان داده شده کتاب خود را خلاصه نویسی کنید .

 

 

 

همان طور که در تصویر می بینید مقداری از کتاب خلاصه نویسی شده است و شما می توانید با گرفتن ایده از این تصویر کتاب خود را خلاصه نویسی کنید .

 

ممکن است در ابتدای استفاده از نرم افزار مایند مپ دچار مشکل شوید اما هر چقدر که کارکنید و جلو تر بروید خواهید دید که استفاده از آن چقدر شیرین است